576 434 192

Olej przekładniowy – czym tak naprawdę jest?

Olej przekładniowy – czym tak naprawdę jest?

Olej przekładniowy to jeden z najważniejszych czynników w skrzyni biegu....


który wpływa na jej żywotność, a zaniedbanie prowadzi do awarii przekładni. Olej do skrzyni biegów nie może być dobierany przypadkiem. Dowiedz się jaki olej zastosować do swojego auta lub motocyklu.

    Dlaczego dobranie oleju jest takie ważne? Manualne skrzynie biegów to skomplikowane mechanizmy. Chcielibyśmy, aby były niezawodne, dlatego dobór właściwego oleju to jeden z kluczowych warunków sprawności skrzyni biegów. Podczas przełożeń biegów olej stale pracuje, a to oznacza, że drobinki metalu powodują zabrudzenia. Wewnątrz, elementy ocierają się o siebie wytwarzając coraz więcej zanieczyszczeń i tworząc idealny stan do awarii.

    Jak do tego nie dopuścić? Sprawa jest prosta – wymiana oleju. Cena oleju przekładniowego do motocykla i samochodu bardzo się różni, dlaczego? Silniki motocyklowe mają znacznie większe osiągi niż samochodowe, dlatego powinny zawierać znaczne większe wartości ochronne, które niestety kosztują. Ponadto oleje do motocyklów różnią się gęstością, co ma na celu zmniejszenie oporu przepływu oleju, różnią się dodatkowo temperaturą oraz wzbogacone są dodatkami usprawniającymi silnik.

    Pytania jakie zadają sobie modzi kierowcy:

1) Jak zatem dobrać olej? Do każdego auta jest sugerowany inny olej. Oznaczenia opisuje się znacznikiem GL i cyframi od 1 do 6, im większa cyfra, tym trudniejsze mogą być warunki pracy oleju.

2) Możemy mieszać oleje ze sobą? Oczywiście, że tak, lecz muszą należeć do tej samej rodziny z tą sama lepkością.

    Olej w skrzynii biegów nie jest dożywotni, istnieją przekładnie, w których olej starcza na cały okres użytkowania, jednak nie oznacza to, że nie warto go wymieniać. Producent informuje nas, co jaki czas mamy wymieniać olej. Przy automatycznych skrzyniach biegów zazwyczaj olej wymieniamy częściej, zaś w manualnych, gdy producent nie wspomniał nic o tym działaniu, należy zmienić go przed upływem 8 lat lub po przejechaniu 100 tys. km.

    Jeżeli zauważymy nieznaczny opór przy zmianie biegów, który wcześniej nie występował, to może to oznaczać, że olej stracił swoje właściwości, rozrzedził się lub wyciekł.

    Ważne są funkcje oleju przekładniowego: smaruje współpracujące elementy, minimalizuje zużycie kół zębatych, zmniejsza tarcie, odprowadza ciepło i utrzymuje w czystości pracujące mechanizmy, chroni przed korozją i zanieczyszczeniami.