576 434 192

Pasek a łańcuch rozrządu.   

Pasek a łańcuch rozrządu.  

Elementem odpowiedzialnym za napędzanie wałka rozrządu i osprzętu jest pasek bądź łańcuch. Od dawna przyjęto, że to właśnie łańcuch działa sprawniej i charakteryzuje się znacznie większą trwałością. Niestety jego praktyczna strona okazała nieco inne światło na jego działanie.


 

Elementem odpowiedzialnym za napędzanie wałka rozrządu i osprzętu jest pasek bądź łańcuch. Od dawna przyjęto, że to właśnie łańcuch działa sprawniej i charakteryzuje się znacznie większą trwałością. Niestety jego praktyczna strona okazała nieco inne światło na jego działanie.

Pasek a łańcuch – trwałość.

 

Żeby jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który z elementów jest trwalszy należy bliżej przyjrzeć się ich działaniu. Pasek rozrządu jest elementem, który niezależnie od pracy silnika pozostaje napięty. Elastyczność paska pozwala na jest gwałtowne i dynamiczne obciążenia. Takie działanie niezaprzeczalnie skłania się ku takiemu rodzajowi napędzania. Również proces jego wymiany plusuję, gdyż nie jest to problematyczne a co ważniejsze niezbyt kosztowne. Jeśli chodzi o łańcuch to zdecydowanie on znosi większe dawki momentów obrotowych. Niestety nie jest on tak elastyczny jak pasek, przez co konieczne jest stosowanie napinaczy, które odpowiedzialne są za kompresje.

Różnica w kosztach.

 

Znaczącą różnicą między łańcuchem a paskiem jest fakt, że wymiana pierwszego z nich jest znacznie droższa. Nawet kiedy jesteśmy przekonani o długiej żywotności łańcucha moment jego wymiany i tak będzie większy. W przypadku paska okresowe nie są konieczne, lecz zalecane. Sama jego wymiana nie obciąża znacząco naszego portfela, inaczej w sytuacji, gdy usterki przejdą na silnik. Jest to rzadka sytuacja, wynikająca główna z zaniedbań i błędów we wcześniejszej wymianie. Łańcuch rozrządu powinniśmy kontrolować średnio co drugą wymianę oleju, lecz to nie zawsze wykryje jego nieprawidłowe działania. Jedną z najgroźniejszych sytuacji jest rozciągnięcie łańcuch co okazuję się znacznie bardziej kosztowne niż zerwanie paska. Łańcuch może bowiem zniszczyć koła zębate a także zmusić nas do wymiany rozrządu lub wału korbowego. Na pytanie, który z elementów jest lepszy ciężko jednoznacznie odpowiedzieć wszystko zależy od punktu widzenia. Jednakże można stwierdzić, że pasek jest znacznie przyjemniejszy dla naszego portfela.