exact check this interests plenty of end users. vape sore throat for sale in usa can be adored by simply most successful men and women. 32 mm vapes-pens.com in black ceramic are presented to you. worksmen relentlessly purchased making high quality wholesalewatchesreplica.com. find great replica u boat watch you like. cheap best quality replica rolex delivers the heart and soul of the discovery. we have top quality rolex scandals fake. Jak dbać o układ hamulcowy? Sklep internetowy
576 434 192

JAK DBAĆ O UKŁAD HAMULCOWY?

JAK DBAĆ O UKŁAD HAMULCOWY?

Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych układów w aucie – w przypadku awaryjnej sytuacji ma zapełnić nam bezpieczeństwo. Jego zadaniem jest wytworzenie siły hamującej (tarcie), działającej na siłę rozpędzającą, co prowadzi do zatrzymania pojazdu. Należy poświęcić mu więcej uwagi przez regularne serwisowanie i sprawdzanie jego części – unikniemy dzięki temu poważnych konsekwencji.


Co składa się na układ hamulcowy i jak on działa?

Zgodnie z przepisami samochód powinien być wyposażony w dwa układy hamulcowe – podstawowy (roboczy) oraz dodatkowy (awaryjny, ręczny). Aktualnie w autach stosuje się hamulce hydrauliczne. Głównymi częściami takiego układu są padeł hamulca, pompa hamulcowa, klocki hamulcowe, przewody doprowadzające płyn do zacisku oraz elementy hamujące – tarcze (oś przednia pojazdu) lub hamulce bębnowe (oś tylna).

Układy te działają wykorzystując prawo Pascala. Stałość ciśnienia w zamkniętym układzie umożliwia podniesienie siły nacisku na elementy robocze. Nacisk na pedał hamulca powoduje powstanie ciśnienia cieczy – płynu hamulcowego. Umożliwia to dosunięcie okładzin ciernych do tarczy hamulcowej, wywołując tarcie.

 

 

Najważniejsze elementy do kontroli

Sprawdzanie płynu hamulcowego: płyn ten odpowiada za przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki i jest higroskopijny – pochłania wilgoć wewnątrz układu przed odpowietrzenie. Po pewnym czasie przestaje on spełniać swoją funkcję – jego wymianę zaleca się co dwa lata. Kontrolnie można sprawdzić temperaturę wrzenia płynu – jeśli wynosi ona 180 °C lub mniej – należy go wymienić.

Płyn hamulcowy Febi: https://www.amjoil.pl/towar/view/878/febi-23930-plyn-hamulcowy-dot-4-plus-1l

 

Przegląd i wymiana klocków hamulcowych: powinno się je wymieniać, jeśli grubość okładziny jest mniejsza niż 3 mm. Warto kupować dobre klocki – takie, które nie posiadają twardych okładzin, prowadzących do zużycia tarcz hamulcowych. Klocki i szczęki hamulcowe wymieniamy na obu kołach tej samej osi, dzięki czemu unikamy nierównomiernemu zużyciu tych elementów.

 

Przykładowe klocki hamulcowe do Renault Megane Scenic: https://www.amjoil.pl/towar/view/408/trw-gdb1687-klocki-przod-renault-megane-scenic

 

Sprawdzanie stanu tarcz i ich wymiana: czynność ta jest bardziej skomplikowana – zaleca się wizytę u mechanika, gdzie można sprawdzić nie tylko grubość, ale też „bicie”, czyli przyleganie tarcz do piast kół – jego poziom nie może być wyższy niż 0,05-0,1 mm. Tarcze, podobnie jak klocki, powinny być wysokiej jakości.

 

Dodatkowe rady

  • Szczegółowe sprawdzenie układu hamulcowego powinno mieć miejsce co 15 tys. km. Dodatkowo zaleca się sprawdzenie go przed zimą i wiosną. Regularnie należy kontrolować stan klocków, tarcz, szczęk oraz poziom płynu hamulcowego.

  • Regularnie należy również sprawdzać stan hamulca zasadniczego (ręcznego) – głownie stan napięcia linki. Jej smarowanie pomoże uniknąć między innymi zamarznięcia hamulca zimą.

  • Nie oszczędzaj na częściach i korzystaj z pomocy sprawdzonych mechaników. Tanie części nie zapewnią prawidłowego działania układu. Najlepsze elementy mogą się szybko zużyć, jeśli nie będą dobrze wyczyszczone przed zamontowaniem. Do takiego czyszczenia można użyć specjalnego preparatu: https://www.amjoil.pl/towar/view/831/holts-brake-cleaner-odtluszczacz-zmywacz-do-hamulcow-600ml

 

 

 

Poza rutynowymi kontrolami i wymianami pamiętaj, aby nie czekać z naprawą drobnej usterki – konsekwencją może być większa awaria. Zużycie lub wadliwe elementy wpływają na drogę hamowania – od tego zależy Twoje bezpieczeństwo.