576 434 192

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą i czy to sygnał, że należy je wymienić?

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą i czy to sygnał, że należy je wymienić?

Naciskasz pedał hamulca i słyszysz… znany już chyba wszystkim kierowcom pisk. Nie wpływa on na bezpieczeństwo jazdy, jednak powoduje dyskomfort i irytację. Co jest przyczyną tego problemu i jak sobie z nim poradzić?


Zacznijmy od tego, co powoduje dźwięk, który jest tak nieprzyjemny dla naszych uszu. Możemy go usłyszeć zwykle podczas spokojnego hamowania. Wówczas klocki nie są dociskane do tarcz z tak dużą siłą, jak w przypadku gwałtownego ruchu. W ten sposób między klockiem a tarczą układu hamulcowego powstają wibracje o wysokiej częstotliwości, będące powodem pisku.

Jak to zwykle bywa, piszczenie klocków hamulcowych często zależne jest od ich ceny, a w związku z tym - jakości. Tańsze egzemplarze wykonuje się z blaszki, do której mocowana jest jednolita warstwa okładzin, odpowiedzialnej za hamowanie.
W klockach lepszej jakości bardziej dba się
o wykończenie blaszek, a tłumiki drgań są tam widoczniejsze. Różnią się też one materiałem, z którego są wykonane.

Na rynku dostępne są głównie mieszanki ceramiczne, półmetaliczne i metaliczne. Najmniej dyskomfortu będą powodować pierwsze z nich, są one stosunkowo nowe na rynku. Klocki półmetaliczne są skuteczne i odporne na wysokie temperatury, mogą jednak wydawać niepożądane dźwięki. Najmniej preferowane w tym przypadku są klocki metaliczne, głównie kojarzone z autami sportowymi.

Pisk może być spowodowany oczywiście zużyciem, przegrzaniem lub przypaleniem klocków hamulcowych. Można wówczas kupić nowe klocki, jednak nie jest powiedziane, że dzięki temu problem na pewno zniknie.

Istnieją dwa podstawowe rozwiązania, które stosują producenci układów hamulcowych. Pierwszym z nich są nakładki antywibracyjne. Montuje się je między klockiem a tłoczkiem zacisku. Drugim jest zakup specjalnej pasty montażowej, którą należy nanieść na powierzchnię płytki nośnej klocka hamulcowego. Ważne, aby została ona umieszczona w miejscach, gdzie klocek styka się z tłoczkiem lub obudową zacisku.


Jak widać, piszczenie klocków to nie problem, który zagraża naszemu bezpieczeństwu, wywołuje jednak zaniepokojenie. Powodów tej niedogodności może być wiele, a zakup nowego sprzętu nie zawsze oznacza poprawy sytuacji. Niekiedy konieczna jest wizyta u mechanika i przegląd całego układu hamulcowego.